Waarom een mountainbike aanschaffen?

De aanschaf van een mountainbike was een van mijn beste investeringen ooit. Maar waarom een mountainbike kopen als je al een gewone herenfiets en 2 racefietsen bezit?


Voordelen mountainbike

  • Zonder gevaar voor lekke banden een bospad of landweg nemen en zo op plekken komen waar normale fietsers en gemotoriseerd verkeer niét kunnen komen. Als liefhebber van de natuur spreekt mij dat persoonlijk erg aan;
  • Met een uitgebreid aantal derailleurversnellingen trapt het uiteraard een stuk aangenamer. Je zou er bij wijze van spreken een gevel mee kunnen beklimmen;
  • Mountainbiken is een heel aparte ervaring. Feit is dat ik mijn gewone herenfiets vrijwel nooit meer gebruik, ook niet voor een simpele boodschap in het dorp. Persoonlijk krijg ik altijd een kick van het monotone geluid dat mijn "tractorbanden" op het asfalt produceren.






Praktische tips bij aanschaf van een mountainbike


Wie de aanschaf van een mountainbike overweegt, moet wel rekening houden met een aantal praktische punten:
  • Een mountainbiker neemt een meer gebogen houding op de fiets aan dan een "gewone" fietser wat bij een (aankomend) buikje wel eens problemen geeft. Sommigen laten om die reden het stuur hoger plaatsen, maar dat doet afbreuk doet aan het principe van de MTB;
  • Anderen kunnen absoluut niet overweg met klikpedalen. Wie ooit een keer zijn voeten niet snel genoeg uit de pedalen kreeg en als gevolg daarvan als een blok omviel, is al snel geneigd om weer gewone pedalen te monteren. Jammer, want dat gaat ten koste van de trapkracht;
  • Beginnende MTB'ers moeten zich realiseren dat een mountainbike spatborden mist (hoewel die er bij regenachtig weer wel gemakkelijk zijn op te klemmen) én een kettingkast! Met een gewone pantalon moet je dus altijd een broekklem gebruiken om te verhinderen dat je broek onder de olie raakt.
  • Na een regenbui kan je je mountainbike niet zomaar in een hoekje van de garage opbergen. De volgende dag staat de ketting geheid bruin van de roest. Een MTB vraagt dus meer verzorging.
Meer tips bij aanschaf van een mountainbike vindt u in De juiste fiets voor elke fietser.






Bredere banden hebben minder rolweerstand


Zelf heb ik altijd een middenmaat banden gebruikt, maar op een gegeven moment konden die niet meer geleverd worden door Schwalbe. Ik heb toen gekozen voor een smallere band, maar ben daar achteraf niet gelukkig mee. Ik overweeg nu zelfs om de breedste buitenband te nemen, breder nog dan de maat die ik vroeger gewend was.

Het klinkt gek, maar het is een feit dat een bredere band minder rolweerstand heeft. Alleen, in de blubber zuigen smallere banden zich beter vast.

Reacties