Afvallen met de spinningbike


Twee weken ben ik nu in het bezit van mijn spinningbike en heb de basisfuncties nu een beetje onder de knie. Ondanks het goede weer maak ik er vrijwel dagelijks gebruik van. Onderstaand mijn ervaringen tot dusver.

De echte heuvels bewaren voor conditietraining

Helaas heb ik mijn fietsergometer te laat besteld om er in de voorbije lange winter mijn conditie mee op peil te kunnen houden. Nu sneeuw en pekel verdwenen zijn, maak ik om de andere dag weer een trainingsrit van ca. 75 kilometer in de Limburgse heuvels en Wallonië. De spinningbike wil ik op dit moment alleen inzetten om een 5-tal kilo’s aan gewicht te verliezen.


Kilo's kwijtraken met de spinningbike 


Zelf bestelde ik een vrij dure spinningbike in een speciaalzaak, maar op de speciale fitness-pagina van Bol.com vind je meer dan 100 verschillende modellen in alle prijzen en maten. Een aanrader! Maar misschien moet je eerst mijn toelichting hieronder lezen. Hoe ga je met zo'n spinningbike om als je kilo's kwijt wil raken?


De juiste trainingszone bepalen

Afvallen door middel van indoortraining staat of valt met de juiste trainingsintensiteit. Er kan bij het sporten een aantal trainingszones worden onderscheiden die elk een ander trainingsdoel nastreven, zoals vet verbranden of conditietraining. De beste graadmeter voor het bepalen van de trainingsintensiteit is je maximale hartslag (HF-max).

Afhankelijk van het trainingsdoel moet worden gefietst op een bepaald percentage van die maximale hartslag: een maximale vetverbranding wordt bijvoorbeeld gerealiseerd bij 65% van de HF-max. Het was voor mij dus zaak om eerst mijn maximale hartslag weer eens te bepalen. Uit eerdere sportkeuringen wist ik al dat die voor mij aan de lage kant lag.
  

Bepalen maximale hartslag

Er geldt een vuistregel die zegt dat de maximale hartslag voor mannen globaal kan worden bepaald als “waarde 220 minus de leeftijd”, maar dat is geen nauwkeurige meting. 

Dus bij mijn eerstvolgende trainingsrit door de Limburgse heuvels had ik mijn hartslagmeter weer eens afgestoft. Als plek om te pieken had ik de Loorberg in Slenaken uitgekozen. Vanaf de laatste brede bocht zou ik er nog eens alles uitpersen tot aan de top. 

Zo gezegd, zo gedaan: de hartslagmeter bleef steken op een maximale hartslag van 136. Weer niet bijster veel, maar met die waarde kon ik aan de slag op mijn spinningbike. 




Maximale vetverbranding

Via diverse publicaties op internet was ik erachter gekomen dat een maximale vetverbranding wordt bereikt bij een lage trainingsintensiteit: want hoe groter de inspanning, hoe meer koolhydraten er worden verbrand.

Overigens is het niet nodig om zelf te rekenen bij gebruik van de spinningbike:  je voert je maximale hartslag in en geeft aan wat je trainingsdoel is: hersteltraining, vetverbranding of conditietraining. Het apparaat bepaalt afhankelijk daarvan de optimale trainingszone voor jou. In mijn geval moet ik een hartslag van circa 88 aanhouden om optimaal vet te verbranden.


Mijn trainingsdoel: 5 kilo afvallen

Ik heb me nu dus tot doel gesteld om elke dag minimaal een uur te trainen bij een maximale hartslag van 88, wat overeenkomst met een trainingsintensiteit van 65%:

  • nu weet ik dat 1 kg. lichaamsvet gelijk staat aan ongeveer 7000 Kcal;
  • tijdens  1 uur fietsen tegen een trainingsintensiteit van 65% verbruik ik maar 400 Kcal;
  • als ik juist tel, dan heb ik dus zo´n 18 uur nodig om één kilo vet kwijt te raken.

De spinningbike motiveert enorm

Nog een lange weg te gaan dus, maar ik moet zeggen dat de spinningbike wel stimuleert en motiveert. Toch wel boeiend als je bij dit relaxed fietstempo op de display doorlopend de calorieën voorbij ziet komen die je op dat moment al verbruikt hebt. 

En gelukkig fiets ik ook 3 maal per week op de weg en dat telt ook mee uiteraard. Het gaat zeker lukken met die kilo’s!

Reacties